Info Overlanders

VERSCHEPEN:

Verschepen van je voertuig naar Montevideo/Uruguay (onze ervaringen in april 2016).

Afweging container of roll on roll off:
De verscheping duurt plusminus 1 maand. De 1e afweging die je moet maken is of je je voertuig via een container òf via “roll on roll off” (ofwel de auto los op een schip, je geeft je sleutels af zodat de auto indien nodig verplaatst kan worden bij andere tussentijdse havens die het schip aandoet).

Voordeel container: Heel veilig, niemand kan bij je auto.
Nadelen: duurder en je auto moet niet te groot zijn gezien de beperkte afmetingen (2,28m hoog).

Voordeel RoRo (roll on roll off): Zowel de verscheping als het inklaringsproces is makkelijker en goedkoper dan via container. Wat ook evt een optie is, is dat je zelf als passagier meevaart met het schip. Dit is erg duur, maar een groot voordeel is dat je tijdens de tocht je auto in de gaten kan houden èn dat je in Montevideo geen moeizaam en duur inklaringsproces hebt. De auto wordt dan namelijk als bagage gezien, dus je rijdt zo het schip af meteen langs de douane.
Nadeel RoRo: minder veilig, iedereen kan in principe bij/in je auto aangezien je de sleutel afgeeft. We hebben verschillende mensen gesproken bij wie er spullen gestolen waren. Als je voor roro kiest: dan absoluut zorgen dat je een afgesloten achtercompartiment hebt (of deze tijdelijk maken) zodat niemand er bij kan. En ook niks waardevols aan de buitenkant van de auto laten zitten, bijvoorbeeld een highjack.

Onze keus: Container
Na lang wikken en wegen hebben wij gekozen voor containerverscheping, omdat we zeker wilden zijn dat alles veilig zou zijn. Zelf zijn we via Air Europa naar Montevideo gevlogen.

Rederij:
We hebben veel rederijen benaderd en hebben uiteindelijk gekozen voor FOX Global Logistics in Rotterdam.
Andere NL’se overlanders hadden positieve ervaringen met hen en ze waren goedkoper dan o.a. de bekende rederij Grimaldi. Nog een voordeel: via Fox vertrekt de boot vanaf Rotterdam, Grimaldi vertrekt vanaf Hamburg of Antwerpen.
Onze ervaringen zijn heel positief met Fox. We hebben zelfs kunnen organiseren dat we zelf de auto in de container konden rijden en dus met eigen ogen konden zien dat ie afgesloten en geseald werd (het is toch je huisje hè).

Contactgegevens Fox:
Ted van Herwaarden­
Phone: ­+31 (0) 10 245 1057­
Email: ­ted@Foxgl.nl­
Website:  ­www.Foxgl.nl­

Kosten:
We betaalden €1100,- aan Fox voor de containerverscheping. We hebben geen verzekering voor de verscheping afgesloten (erg duur en de kans dat er iets mis gaat is uiterst klein. Fox raadde het ons af).
In Montevideo krijg je te maken met andere (hoge) kosten, belastingen, invoerkosten etc. Dat was in ons geval nog eens €1500,-. De kosten hangen mede af van het gewicht van de auto (het gewicht wat op je auto papieren staat. Onze auto weegt 2730 kg) en de waarde van de auto die je opgeeft, dus zo laag mogelijk inzetten. Er wordt niet gecontroleerd of de waarde klopt, dus je mag echt laag inzetten!

Inklaringsagent / broker:
We hebben in Montevideo een “inklaringsagent” ingehuurd voor 250 dollar om de auto in te laten voeren, omdat het een moeilijk en onduidelijk proces is van een paar dagen en ons Spaans beperkt is. Deze inklaringsagent heeft goed werk verricht en is zeer positief bekend in de overlandwereld. Hij spreekt ook wat Engels, wat vrij uitzonderlijk is in Zuid-Amerika.

Contactgegevens inklaringsagent:
Eduardo Kessler
Email: ekessler@adinet.com.uy

AUTOVERZEKERING:
Deze hebben we­ via een Duitse ex-overlande­r (Klaus) afgesloten die samen met zijn vrouw (Claudia) in A­rgentinië wonen. Zij zijn de tussenpersoon, dus je sluit niet BIJ hen af maar VIA hen.  Veel overlanders maken gebruik van hun service.­ Ze staan goed­ aangeschreven en wij hebben tot heden ook goed­e ervaringen met ze.

Dekkingsgebied:
De volgende landen zijn bij deze verzekering inbegrepen, dus geen gedoe aan de grens: Argen­tinië, Uruguay, Brazi­lië, Paraguay, Chili,­ Bolivia en Peru.
De verzekering komt automatisch met een overlijdensrisicoverzekering voor de eigenaar van de auto.

Hoe afsluiten:
Je kan voor vertrek al via e-mail de verzekering bij Klaus regelen, nadat je alle benodigde info, scans en betaling hebt verstuurd/gerealiseerd. Je geeft zelf aan vanaf wanneer je het in wil laten gaan. Het is verstandig in ieder geval een paar weken voor de gewenste ingangsdatum de benodigde info naar Klaus door te mailen, omdat hij ook afhankelijk is van de verzekeraar om de papieren toe te sturen.

Verlengen:
Als je termijn bijna afloopt krijg je een mail van Klaus of je wilt verlengen. Nadat je aangeeft hoeveel maanden je wil verlengen, komen zij met de actuele prijs en nadat je het geld gestort hebt en daarvan een print screen doorgemaild hebt, gaan zij de verlenging met de verzekeraar regelen. Zodra ze de nieuwe verzekeringspapieren hebben ontvangen van de verzekeraar, mailen ze de nieuwe verzekeringspapieren via een scan door.

Verzekeringspapieren:
Klaus en Claudia bewaren de originele verzekeringspapieren, je krijgt van hen een scan via de mail. Een kopie van de verzekering is voldoende voor de politie in alle verzekerde landen.
Je kan Klaus en Claudia ook thuis bezoeken (in El Bolson) en de originele papieren daar ophalen (en je kan er ook kamperen).

Kosten:
De 1e termijn (je kan iedere keer max 4 ma­anden afsluiten ivm de inflatie in Argentinië) betaal je €­60,- bemiddelingsk­osten, de termijnen e­rna iedere keer €30,-. Wij betalen ieder­e 4 maanden zo’n €168,- voor onze autoverz­ekering, dit is inclusief de b­emiddelingskosten en ­de overlijdensrisico­verzekering (de 1e termijn was ­dus rond de €198,-)­.

Contactgegevens:
Klaus Schubert en zijn vrouw Claudia Metz
Email: info@abgefahren.info
Tel. 0054-294-4483053
Klaus en Claudia wonen in een landelijk gebied en hebben thuis geen internet, maar zijn vrijwel dagelijks online, dus de communicatie verloopt spoedig. Je kan in Engels of Duits mailen.

REIS- EN ZORGVERZEKERING:
Omdat de zorgverzekering behoorlijk prijzig is en een langdurige reisverzekering inclusief zorgverzekering goedkoper is, hebben wij ervoor gekozen ons uit te schrijven uit Nederland.
Het was een heel gedoe uit te zoeken welke rechten en plichten je hebt tav de zorgverzekering als je langdurig op reis gaat. Er is verrassend genoeg geen eenduidige info over. Ondanks dat we een jaar voor vertrek al begonnen met contact naar de diverse partijen, tientallen mails en telefoontjes naar zorgverzekeraar, Sociale Verzekeringsbank (SVB) en gemeente, kregen we wisselende en tegenstrijdige antwoorden. Hierdoor was het tot het laatst onduidelijk en ook spannend of het ging lukken zoals we gepland èn kortgesloten hadden met de zorgverzekeraar.

Uitschrijven gemeente:
Dit was heel gemakkelijk, we hebben verteld over onze reisplannen. Als je langer dan 8 maanden op reis gaat, kan je je uitschrijven.
We hebben alle belangrijke instanties ons postadres doorgegeven. Begin hier tijdig mee en check vervolgens of de wijziging daadwerkelijk is doorgevoerd. In ons geval waren er meerdere partijen, waaronder de Belastingdienst, die de wijziging niet doorgevoerd hadden!

Gevolg uitschrijven gemeente:
Over ieder jaar dat je uitgeschreven bent, wordt je later 2% per jaar gekort op je AOW. Dus als je bijvoorbeeld 3 jaar weg bent, wordt je 6% gekort.

Stopzetten zorgverzekering:
Wij waren bij CZ verzekerd en zij gaven aan te kennen dat we de intentie moesten hebben minimaal 3 jaar op reis te gaan om de verzekering te kunnen stoppen. Aangegeven dat wij die intentie hebben en de zorgverzekering gestopt (dezelfde datum als uitschrijfdatum bij gemeente). Gevraagd of het consequenties zou hebben indien we eerder dan 3 jaar terug zouden komen. Nee, want het gaat om de intentie werd ons verteld. Echter, daags voor vertrek kregen we een brief dat CZ de stopzetting wilde laten checken door de Sociale Verzekeringsbank middels een zogenaamd “onderzoek verzekeringen AWBZ”. Bij de SVB konden ze niet zeggen hoe lang dit onderzoek ging duren. CZ gebeld dat dit niet meer haalbaar was en dat we tientallen keren contact met ze hadden gehad en er nooit over dit onderzoek gerept was. Gelukkig hadden we alle contactmomenten en namen van de CZ- medewerkers genoteerd en na veel overtuigingskracht kregen we uiteindelijk toch akkoord om de verzekering zonder het SVB onderzoek te stoppen.
Let op, zorg dat je alle communicatie goed vastlegt. Laat bijvoorbeeld alles per mail bevestigen, want na terugkomst in NL en bij het opnieuw afsluiten van een zorgverzekering wordt beoordeeld of je al dan niet ten onrechte de zorgverzekering stop hebt gezet. Is dit ten onrechte geweest, moet je over alle maanden/jaren de premie terugbetalen met (als je dubbel pech hebt) een bestuursrechtelijke boete van plusminus 30%.

Normaliter hanteert CZ de volgende regels (check bij je eigen zorgverzekeraar of dit daar ook van toepassing is!):
Langdurig reizen in h­et buitenland
1) Als u een onderzoe­k verzekeringen AWBZ ­aanvraagt dan houden ­wij ons aan­ de uitslag van de ve­rklaring (de SVB neemt dit af, als zij concluderen dat je ‘m niet stop mag zetten, dan heb je dus pech).
2) Indien u zeker wee­t dat u langer dan 3 ­jaar op reis gaat dat­ hoeft u geen onderzo­ek bij de SVB te late­n uitvoeren. Wij schr­ijven u dan uit voor ­de zorgverzekering. D­it heeft geen consequ­enties voor uw terugk­omst.

Afsluiten langdurige reisverzekering:
Welke verzekering je ook kiest, het is heel belangrijk dat je de verzekering afsluit VOORDAT je je uitschrijft uit de gemeente, je moet namelijk bij het afsluiten Nederlandse ingezetene zijn. De ingangsdatum mag in de toekomst liggen, dus kan je in laten gaan vanaf de datum dat je uitgeschreven bent.

Onze reisverzekering:
We hebben uitvoerig research gedaan naar de langdurige reisverzekeringen. Uiteindelijk twijfelden we tussen Allianz en Special Isis. We kozen voor de Globetrotter verzekering bij Allianz, waarbij je géén NL’se zorgverzekering nodig hebt. De Globetrotter verzekering is een pakket met de volgende zaken (werelddekking):
– Bagage (Premium dekking)
– Medische kosten
– SOS-hulpverlening
– Ongevallen
– Aansprakelijkheid
– Rechtsbijstand

Kosten:
Voor ons tweeën betalen wij €86,- per maand voor het gehele pakket. Dit is inclusief een korting van 10% omdat we de verzekering via internet afgesloten hebben. Bij elke verlenging wordt deze korting ook gehanteerd.
Deze verzekering is dus aanzienlijk goedkoper dan een Nederlandse zorgverzekering en betreft ook nog eens een heel pakket.

Maximale termijn:
Bij Allianz kan je voor maximaal 2 jaar verzekerd zijn. Dit kan een probleem opleveren als je langer weg wil blijven, wat bij ons naar het nu uitziet het geval is. Om een nieuwe (reis)verzekering af te kunnen sluiten, moet je ingeschreven staan in NL, wat dus een probleem is in ons geval.
We hebben contact opgenomen met JoHo (www.joho.nl) en via hen inmiddels akkoord gekregen dat we na het verstrijken van onze verzekeringsperiode bij Allianz, via hen de Special Isis verzekering kunnen afsluiten. Deze is duurder dan de Globetrotter verzekering bij Allianz, maar we zijn al lang blij dat het kan, dat ons een hoop gedoe bespaard wordt. Het alternatief was anders onverzekerd verder reizen (voor ons absoluut geen optie), òf terug te gaan naar NL, ons opnieuw in te schrijven (en dus weer zorgverzekeringsplichtig), nieuwe reisverzekering afsluiten om vervolgens weer de zorgverzekering proberen stop te zetten en je uit te schrijven uit de gemeente….pffff!! We zijn dus heel blij dat dit niet nodig is.
Een bijkomend voordeel is dat je de Special Isis tot max. 4 jaar kan afsluiten/verlengen.
Het is overigens geen vanzelfsprekendheid dat je een nieuwe verzekering af kan sluiten via JoHo terwijl je uitgeschreven bent uit NL. Ze bekijken dit per individueel geval, maar ons gevoel zegt dat als je dit probleem net als ons een paar maanden vooraf voorlegt, de kans groot is dat ze akkoord gaan.

Onze ervaringen bij Allianz:
Helaas moesten we tot nu toe twee keer gebruik maken van de verzekering. 1 keer na een fietsongevalletje (medische kosten en schade aan fototoestel) en 1 keer na een inbraak in de auto. Beiden keren keerden Allianz, zonder gedoe, heel snel de geleden schade uit. We zijn dus uitermate tevreden.

Comments are closed.